MS Deutschland

MS «Deutschland» er et tysk-registrert cruiseskip som eies og opereres av Peter Deilmann Cruises. Skipet ble sjøsatt i 1998.

Den tyske TV-serien Das Traumschiff (Drømmeskipet), som tilsvarer den amerikanske serien The Love Boat (norsk tittel: Kjærlighetsskipet), ble innspilt ombord i «Deutschland».

I 2000 ble 100 passasjerer ombord i Air France Flight 4590, en chartret flygning til New York City med Concorde drept da flyet styrtet under avgang i Paris. Disse skulle på et 16-dagers cruise med «Deutschland» til Sør-Amerika. 23. mai 2010 mens skipet lå til kai i Eidfjord i Hardanger brøt det ut brann i maskinrommet. 607 passasjerer ble evakuert, og brannslukking ble iverksatt ved å bruke branndører og CO2.

1.januar 2015 ble det åpnet konkurs i rederiet som eide «Deutschland», og 24. mars kunngjorde bobestyreren at skipet var solgt til et USA-basert selskap.

Bilder av skipet som er på besøk i lyngdal 

Neste anløp

MS Artania

Den Artania (ex. Artemis, Royal Princess) er et cruiseskip som eies av Monaco-baserte rederiet V.Ships Leisure. Siden mai 2011 har skipet i charter av turoperatøren Phoenix Reisen fra Bonn i bruk. Den Artania er en av de få cruiseskip uten indre hytter.

Skipet ble bygget 1983-1984 på Wärtsilä -Werft i Helsinki og løp den 18. februar 1984 som Royal Princess for Princess Cruises lansert. Etter overleveringen 30. oktober 1984, var hun den 15. november 1984 av Prinzessin Diana i Southampton døpt. I 2005, det britiske rederiet overtok P & O Cruises skip og brakte den til konvertering og modernisering arbeid ved Lloyd verftet i Bremerhaven som Artemis i å drive. Utgangen av april 2011 var Artemis var til den nye eieren Artania GmbH, et datterselskap av V.Ships selges i et fire ukers gjenoppbyggingsfasen, i sin tur på Lloyd verftet fant sted, modernisert og overhalt. Den 28. mai 2011 ble skipet i Hamburg Cruise Center ble døpt Artania og brakt i charter for Phoenix Reisen går.Fadder var Maggy Pentecost Brohm, en langvarig ansatt i tur operatør.

Slutten av september 2014 den Artania var på Lloyd Werft kai i Bremerhaven for å være før 09.12.2014 omfattende modernisert og pusset opp. Fokus for arbeidet, renovering av maskiner var. Videre ble hele ferskvannssystemet fornyes, under oppussing i restauranter og andre offentlige områder, sanitær utvekslet, erstattet 10 621 m² teppe og bygget i 2448 energisparende lamper og 156 lugarer på dekk 6 og 7 med balkonger utstyrt. Medio desember 2014 var skipet tilbake på sporet.

Opprinnelig var Artania løp hjem port Hamilton etter flagg Bermuda . 26. oktober 2016, ble hun bor i havnen i Praia re-merket og har siden vært i drift – som resten av Phoenix Fleet – under flagget til Bahamas .

Maskiner og drive

Dieselmekaniske maskiner av Artania som opprinnelig besto av fire seks-sylindret firetakts dieselmotor av SEMT Pielstick-type PC4-2 som av Wärtsilä ble bygget under lisens. De jobbet i par på utstyr og shafting til to propeller. Hver motor hadde en vekt på 153 tonn og en kapasitet på 950 liter. Kraften var 5800 kW med en hastighet på 400 / min. I tillegg har skipet to hjelpe dieselmotorer av den art Wärtsilä 6R22 med en total kapasitet på 5960 kW, et par stabilisatorer og to baugpropeller .

Desember 2014 titt på den nye motorfabrikk i Artania

Maskiner for fornyelse i 2014

Som en del av et tørr-opphold på Lloyd Werft i Bremerhaven i oktober 2014 ble Pielstick motorene erstattet av fire nye 12-sylindret dieselmotor Wärtsilä 32-serien. Kapasiteten av de nye motorene er 386 liter, den sylinder Strømmen er angitt med 580 kW, noe som tilsvarer en total effekt på 6960 kW per motor. Tilpasse seg aksling og propeller for å sin merkehastighet på 750 / min, samt fire nye mellomhjul mellom de eksisterende transmisjoner og de nye hovedmotorer var nødvendig. I tillegg har skipet fikk en ny 8-sylindret dieselmotor hjelpe i samme serie og nye lyddempere.

Bilder av skipet som besøker lyngdal

Siste anløp i år.

%d bloggere liker dette: